EU-kontroll


EU kontrollen i perspektiv

Annethvert år kommer det en klassisk situasjon på bordet. Vi må rett og slett ta med bilen til EU kontroll, etter en prissjekk på Lasingoo. Der mange ikke kan fordra jobben, og da kanskje også kostnaden assosiert med dette, så er det noe vi bare rett og slett må få unnagjort. I årene vi har vært underlagt EU sine direktiver, så har vi hatt EU kontrollen for våre biler. Vi har dog hatt noen unntak til å måtte dra annethvert år, som når bilen er ny. Da kunne vi vente hele 4 år. Det var også en regel at vi kunne vente til 2 år og 2 måneder, men fra og med 2019 er denne ikke lenger i spill. Så det gjelder det å huske på. Men hva er egentlig denne EU kontrollen vi må gjennomgå annethvert år?

 

Praktisk informasjon

Det kanskje aller første spørsmålet er hvor du kan ta med bilen for å få den kontrollert. Svaret er i grunn ganske enkelt. Bare ta kontakt med ditt lokale verksted og spør om de er klarerte for EU kontrollen. I et land som Norge og for en så viktig klarering, så er det derimot nesten helt garantert at verksted i nærheten av deg har denne. Dette er tross alt en stor del av deres inntekter. Du kan også eventuelt besøke en av NAF sine mange testestasjoner. Videre må du finne ut av når du er nødt til å dra på kontrollen. Benytt deg av opplysninger i vognkortet om første gangen bilen ble registrert og jobb ut i fra dette. Er bilen helt ny er det altså 4 år som er grensen. Dersom bilen er kjøpt brukt må du dra innen 2 år.

Hvilke biler som må kontrolleres er egentlig mest sannsynlig ikke relevant for deg. Allikevel finnes det enkelte biler som ikke nødvendigvis må kontrolleres. Veteranbiler eller andre biler som nesten ikke brukes må dog kontrolleres, og her er det viktig å være påpasselig så en ikke får seg en smell. Husk dog på at biler registret før 1960 er fritatt, så dersom du har en virkelig veteran, så kan du la den stå. Det finnes derimot et annet unntak, og det er bevaringsverdige biler. Disse er registrert som bevaringsverdige i vognkortet og er 30 år eller eldre. Her skal bilen inn til kontroll hvert 5. år helt til bilen er 50 år gammel. Etter dette vil bilen være fritatt fra kontrollen. Ellers skal din bil mest sannsynlig inn til kontroll, så det er ikke så altfor mye du får gjort med dette.

 

Hva blir egentlig gjort under kontrollen?

Et naturlig spørsmål å stille er selvfølgelig hva det er som blir kontrollert. Det kan fort virke overveldende når mekanikeren spyr ut det ene begrepet etter det andre. Vær dog sikker på at du vet hva det er som faktisk foregår under kontrollen, og ikke minst hva det er du egentlig trenger å få sjekket og betalt for!

 

Sikkerhet i trafikken

Kontrollen er generelt sett delt opp i to deler. Disse fokuserer på sikkerhet i henhold til trafikken og miljø. Først er sikkerheten knyttet opp mot åpenbare ting som lys, bremser, sikt, og mange andre faktorer. Her kan air-bager for eksempel sjekkes om nødvendig også. Dette er en full kontroll som består i å sikre at din bil er sikker for deg og andre som ferdes på veien.

 

Miljø er viktig

Miljødelen består av ting som ikke er rettet mot sikkerhet nødvendigvis. Her vurderes faktorer som støy og avgasser. Det er faktisk sånn at bilen din helst ikke skal avgi så mye støy. Problemet med avgasser sier vel egentlig seg selv, men eksosrøret må i hvert fall være i stand til å filtrere til en viss grad. Videre må luftfilteret sjekkes her. Dette er noe de færreste ser på selv, og også mange mekanikere glemmer dette. Hva slags luft er det du egentlig puster inn der du sitter bak rattet ditt?

 

Annen viktig informasjon

Når du har funnet ut når bilen skal inn og hvor du skal levere den, så gjelder det å booke en time. Her er kanskje din umiddelbare reaksjon et spørsmål om hva det koster. Det er ikke veldig enkelt å svare på. Dette er fordi hvert kontrollsted tar forskjellige priser. Her, akkurat som i alle andre marked, så gjelder det å gjøre god research. Ikke sløs pengene på en EU kontroll av en leverandør som mener de er så mye bedre enn alle ande. Kontrollen er tross alt bare en standardisert prosess. Dog skal det sies at fremtiden faktisk vil bringe frem påkrevde lisenser for å utføre den, så kanskje det vil være aktuelt å vurdere i fremtiden. Men for nå handler det hele om å få bilen i gjennom. Så reis til et rimelig verksted i nærheten, så tar de en titt på bilen og klarerer den slik at du kan tute videre!